26 Mayıs 2013 Pazar

Köpeklerde Kuru Mama Yememe Problemi ve Kuru Mamaya Alıştırmak

  Kuru mamalar günlük hayatımızda dostlarımızın beslenmesini bizim için kolaylaştıran ve dengeli içerikleri sayesinde köpeklerimizin temel besin kaynağı ihtiyaçlarını karşılayan ürünlerdir. Ancak dostumuz kuru mama yemiyorsa burada bir sorun var demektir ve kuru mamayla beslemek istiyorsanız ve dostunuz buna karşı çıkıyorsa bu yazımızda ne yapmanız ve ne yapmamanız gerektiğini size detaylı bir şekilde açıklayacağız.

  Hiçbir yerde bulamayacağınız bu ayrıntılı ve uzun makaleyi bir solukta okuyacağınızı ve dostunuzun artık kuru mamasını tabağında bırakmayacağını umuyoruz. Öncelikle kuru mamayı neden yemek istemediğini bulmak gerekiyor. Bunları sıralayacak olursak:


  • Yavruların kuru mamaya alışamamaları
  • Kuru mamayı dişleriyle kıramamaları
  • Kuru mamayı sevmemeleri
  • Ev yemeklerine alışmaları
  • Sürekli aynı kuru mamayla beslenmeleri
  • Sıcaktan bunalmaları
  • İştahlarının kapalı olması
  • Hastalık
  • Travma
  • Korku
  • Diğer faktörler

  Tüm nedenleri sıraladığımıza göre en baştan başlayarak hepsine birer açıklama getirelim. İlk olarak yavru köpeklerin kuru mamayı yiyememelerinden başlayalım. Yavru köpekler anne sütünden kesildikten sonra direkt olarak kuru mamayla beslenmelidirler. Başlarda yadırgama ve alışma sorunları ile karşılaşılacaktır ancak kuru mamayı yumuşatarak kaşıkla vermek bu iki soruna da çözüm olacaktır. Daha sonradan yumuşatma miktarını azaltarak ve mama kabından yemesini sağlayarak bu iki problemin de çözüldüğünü göreceksiniz. Bu esnada kesinlikle köpeklere farklı bir gıda ya da süt vermeyiniz. Özellikle kuru mamayı süt ile yumuşatmayınız. Kuru mamayı ya sıcak et, tavuk suyuyla yumuşatarak verin ya da sıcak suyla yumuşatarak verin. 

  İkinci nedene geldiğimizde diş problemi yaşayan köpekler kuru mamayı kırmakta ve parçalara ayırmakta zorlandığını görürüz. Bunu anlayabilmek için kemirme oyuncaklarıyla nasıl oynadığına, sert gıdaları nasıl tükettiğine ve ağzını açıp dişlerini kontrol ederek bir problem olup, olmadığını anlayabiliriz. Diş problemi oluşan köpeklerin direkt olarak veterinere görünmeleri ve o esnaya kadar mamalarının et suyu, tavuk suyu gibi sıcak sıvılarla yumuşatılıp verilmesi ardından da diş temizliği için fırçalanması gerekmektedir.

  Köpekler, 3 aylıktan itibaren kuru mamaları severek yiyeceklerdir çünkü iştahları son derece açık olacak ve daha önce farklı tatlar tatmadıkları için kuru mamaları bayılarak yiyeceklerdir. Ancak buradaki en önemli nokta bu alışkanlığın yetişkinliğinde de devam etmesidir. Kuru mamayla beslenen bir köpek sürekli olarak farklı tatlar ve farklı kokular alırsa, siz yemek yediğinizde sizden dilenip, sürekli yediğiniz şeylerden yerse kuru mamadan soğuyacaktır. Burada en önemli nokta onlara kuru mama dışında başka birşey vermemenizdir. Ne kadar dilenirse dilensin kuru mamadan soğumamaları için farklı gıdalar ile beslenmemelidirler. Buradaki kritik nokta ise siz yemek yediğinizde masadan ya da sizden yemek dilendiğinde sizin ona vermenizdir. Eğer kuru mamayla besleyecekseniz ona yavruluk döneminde her istediği şeyi vermeyecek ve farklı gıdalarla beslemeyeceksiniz. Kaliteli bir kuru mama köpeğin tüm ihtiyaçlarını karşılayacağından sizin verdiğiniz gıdalar köpeğinizin sadece damak tadının değişmesine yol açacaktır. Eğer yoğurt gibi gıdalar verecekseniz kuru mamasına az miktarlarda katmanızı öneririz.

  Köpekler de insanlar gibi sosyal, seçici canlılar olduklarından ömrünün sonuna kadar aynı şeyi yemeyecek ve bu durum ona diretilirse açlık grevine çıkmakta geç kalmayacaktır. Köpekler de farklı tatlar ve farklı kokular almak ister. Dolayısıyla her pakette bir ya da o mamayı iştahla yemeyi bıraktığında mamasını değiştirmenizi öneririz. Eğer bu durumla başa çıkılmazsa bir süre sonra kuru mamaya da önyargıyla yaklaşacak ve kabında gördüğü zaman kabın yanına yaklaşmayacaktır. Dolayısıyla dediğimiz gibi mamasını da sürekli değiştirmek kuru mamadan soğumasını engelleyecektir.

  Çoğu köpeğin baş düşmanı ise sıcak hava.. Sıcak hava bir köpeği son derece pasif kılacak bir etmendir. Sıcak havalar köpeğinizi bunaltacak ve iştahını kapatacaktır. Dolayısıyla tüm köpekler havalar ısındığında daha az yerler hatta sıcaklığın derecesine göre hiç yiyemeyecek duruma gelebilirler. Burada en önemli nokta ise öğünlerinin zamanının değiştirilmesi, öğünlerinin sabah ve akşam serinliğinde verilmesidir. Sıcaklar dolayısıyla iştahının kapanmasını dert etmenize gerek yoktur bu geçici bir durumdur.

  Köpeklerin iştahının olmaması ise sağlıksal bir sorundur. Eğer kuru mama dışında başka bir gıda da yemiyorsa işhtahı kapalı demektir. Bu sorun çok ciddi olabileceği gibi düzeltilmesi kolay bir durum da olabilir. İştahı kapalı bir köpeğe bira mayası tableti, balık yağı gibi takviyeler yapılabilir ancak önce veteriner tarafından muayene edilmesi gereklidir çünkü yaşamsal fonksiyonlarında bir sorun olma ihtimali de yüksektir. Bu çok ciddiye alınması gerekilen bir durumdur. Bu yüzden bu konudaki en mantıklı yorumu veterineriniz yapacaktır. Ancak böyle ciddi bir durumda hiçbir şey yapmayıp sadece mama önerisinde bulunursa o veterinerden hızla ayrılmanızı da tavsiye ederiz.

  Hastalık ise köpeklerin iştahını kesen onlarca durumdan yalnızca biridir. Bağırsak düğümlenmesi, karaciğer iltihaplanması, kanlı ishal, gençlik hastalığı gibi önemli hastalıklarda köpeklerin iştahı kesilmektedir. Bu durumda yapılabilecek tek şey veteriner tarafından kontrol altına alınması ve serumla beslenmesi olacaktır. Büyük hastalıklar gibi küçük ve varlığından haberdar olamadığımız hastalıklar da köpeklerin iştahını kesmektedir. Karaciğer iltihaplanması ve bağırsak düğümlenmesi gibi hastalıklardan veterinerler tarafından muayene edilmediği sürece varlığından haberdar olunamaz ve bu gibi hastalıkar köpeklerin iştahını keserek daha ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir. Bu durumun yaşanmaması için eğer nedensiz yere bir iştahsızlığı varsa veterinere götürmenizi tavsiye ederiz.

  Travma geçirmiş bir köpeğin de iştahı kesilebilir. Travma ve korku faktörleri bir köpeğin beslenmesinde oldukça etkili bir olumsuz etki yaratabilir. Köpek aç olduğu halde dış etkenlerden ve güvende olmadığını hissettiğinden dolayı mamasını iştahla yemeyebilir. Bu gibi durumlarda profesyonel eğitim almaktan başka bir çare yoktur. 

  Diğer faktörlere gelirsek bunlar saymakla bitmeyecek çeşitli somut ya da soyut şeylerdir. Örneğin mama kabını sevmeyebilir, kap kirli olduğu için mama onu cezbetmeyebilir, mama kabı bulunduğu odanın içinde ona uygun gelmeyebilir. Bunun gibi pek çok çeşitte verebileceğimiz örneklerden oluşan bu durumu gözlemleyerek ve takip ederek bulmanız gerekir.

Kuru mama sevmeyen köpeği kuru mamaya alıştırmak:

  En önemli detayı ise en sona sakladım. Kuru mama sevmeyen bir köpeği kuru mamaya nasıl alıştırabiliriz. Kendi gözlemlerimi aktarmam gerekirse benim köpeğim 6 aylık olduğunda çok fazla ev yemeği verdiğimiz için kuru mamadan soğumuştu. Yaklaşık 3 yıldır kuru mama alıştırma çabasındaydım ve son 1 aydır kuru mamasını soluksuz bir şekilde iştahla yemekte.. Bunu nasıl başardığımı ise burada izah edeceğim.

  Öncelikle bu yazıları yazarken köpeğinizin kuru mama dışındaki gıdalarla arasının çok iyi olduğunu, iştahının yerinde olduğunu ve sadece kuru mama sevmediğini varsayıyoruz. Burada yazılanları uyguladığınızda kuru mama sevmeyen bir köpeğin kuru mamaya alışacağını ise garanti ediyoruz.

  Köpeklerin kuru mamayı yiyebilmesi için kuru mamanın bir çekiciliği ve güzelliği olmalıdır. Bu koşulları ise biz sağlayacağız. Köpekler için ulaşılamayan şey her ne olursa olsun onlar için ilgi çekici ve daha caziptir. Sevmediği bir oyuncağı alıp kendi başınıza oynamaya koyulduğunuzda sizi dört gözle takip edecek ve sonunda dayanamayıp yanınıza gelecek ve oynamak isteyecektir. Siz bu oyuncağı ona vermeyerek, oyuncağı daha ulaşılmaz yapabilir ve oyuncağın değerini köpeğinizin gözünde arttırabilirsiniz. Kuru mamaya alışması için de aynı şeyi yapacağız. Ancak bundan önce yapılması gerekilen birkaç detay daha var.

  Köpeklerin kuru mamaya alışması için önce kuru mamaya sevdiği gıdaları karıştırıp önüne koyacağız ve her hafta belli bir oranda bu koyduğumuz gıdanın oranını azaltacağız. Köpeğiniz ise bu duruma adapte olacağından bir süre sonra yadırgamadan kuru mama yemeye başlayacaktır.

  Kuru mamaya konulması için gıda önerisi isteyecek olursanız kuru mamayı sıcak et ya da tavuk suyuyla yumuşatma, kaşar peyniri rendeleme, yoğurtla karıştırma, yemek suyuyla karıştırma v.b gibi çeşitli ve etkili yöntemler önerebiliriz. 

  Kuru mamasına karıştırdığımız sos, et suyu gibi ürünleri her hafta belli bir oranda azaltacağız ve mamayı daha da çekici kılmak için ilk olarak yazdığımız şeyi uygulayacağız. Mamayı hazırlayıp önüne koyduğumuzda bekle komutunu vereceğiz ve kabın içine ne koyduğunuzu merak ettiği için koklamak isteyecek ancak hareket edemediği için sizden diğer komutu bekleyecek. Bu kısımda köpeğinizin heyecanlanmasını ve ağlayıp, sızlanmasını beklerseniz mama kabına ulaşmadaki istek daha da çok artacak ve ne olduğuna bakmadan yemeye koyulacaktır. 

  Köpeğinizin mamasını düzgün yiyebilmesi için günde 2 defa sabah ve akşam koşmalıdır. Tercihen koştuktan sonra önüne mamasını koyarsanız daha çok acıkmış olacaktır. Mamasını sorunsuz yiyebilimesi için nerjisini iyi atmış olması ve acıkmış olması gerekir. 


  Asla köpeğinizi elinizle beslemeyin bu onda daha da olumsuz bir etki bırakacak ve beslenme konusunda sıkboğaz ettiğiniz için daha da soğuyacaktır. Eğer elinizden yerse istediği zaman yemek yiyip, istediği zaman bırakabileceğini düşünecek ve yemek istemediği zaman ne kadar zorlasanız da yemeyecektir.

25 yorum:

  1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. Aydınlatıcı bir yazı teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Cok aciklayici bir yazi olmus. Cok tesekkurler

    YanıtlaSil
  4. Köpeğim 6 aylık bir erkek cocker çok güzel kuru mama yiyordu fakat mamasını değiştirdik bu mama da bütün bir şekilde geri çıkartıyordu o mamayı bir daha vermedik eski mamasına geri döndük. Cockerları doyurmak çok zor hem normal yemek verip hem de kuru mama veriyorduk hiç bir sorun olmuyordu ama onu kusturan mamadan sonra herşey değişti bizim yediğimiz yemeklerden yiyor bütün bir tavuğu içine sebze koyarak haşlıyorum yiyor ama bu benim için çok yorucu olmaya başladı ve yeterince vitamin aldığını düşünmüyorum inanılmaz zayıf çok üzülüyorum lütfen yardım edin ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. canım yazıda arkadaşta bahsetmiş eğer köpeğinin sadece kuru mama yemesini istiyorsan sen yemek yerken kendini acındıracak gözlerse senin lokmalarına baksa dahi verme yanından uzaklaştır dayanamayıp veriyorsan. ben bu hataları yaptım. benim de 4 aylık bir labradorum var.2 haftadır mamasını iştahsız yiyordu özellikle 2 hafta önce et ve pilav verdikten sonra hep ev yemeği istedi. ilk başlarda kuru ekmek bile yerdi ama ev yemeğinin tadını aldıktan sonra onu da beğenmiyor. arkadaşın dediği gibi kuru mamasını yedirebilmek için kasaptan kuzu kemiği aldım bi güzel haşladım kemikleri ve suyunu ayrı kaplara koydum mamasını hemen önüne koymuyorum o mama koyduğumu görüyo acele ediyo yemek için başka yemek geliyor diye bekletiyorum onu o arada da kemik suyunu ısıtıp mamanın üstüne döküp biraz bekletiyorum hafif yumuşayınca da veriyorum afiyetle yiyor. haftada 2 defa falan da o haşladığım kemik kıkırdak falan onlardan veriyorum hem dişlerinin kaşıntısı geçiyor hem de faydalı oluyor vitamin mineral açısından. bu arada çok dikkat etmen gereken bir konu daha var mamasını koy önüne yemezse yemesin boşver sakın aman aç kaldı diye onun istediği şeyi verme bu vicdan konusunu aşabilirsen köpeğin için daha sağlıklı bi durum olur.ben vermiyorum artık başka birşey koyuyorum mamasını bi kaç yiyip bırakıyo başka şeyler aranıyo ama vermiyorum sonra iyice acıkınca mecburen gidip mamasını yiyor. bu arada köpeği olan tüm arkadaşların dikkat etmesi bir husus var...köpeğinize kesinlikle tavuk etini vermeyin tüy dökme , ağız kokusu ve vücut kokusu gibi bir çok sıkıntıyla karşılaşabilirsiniz... ki bu durum golden ve cocker cinslerde daha çok sıkıntı oluyor tüy açısından. umarım yardımcı olabilmişimdir..

      Sil
    2. Cok tesekkurler bilgilendirdiginiz icin

      Sil
    3. tesekkurler bilgilendirdiginiz ...

      Sil
  5. çok teşekkürler.3 gündür oğlum mama yemiyordu. yazıyı okur okumaz mamasına çok küçük ayva parçaları ekledim. önce hayır dedim merakla koklandı, sonra yemesine izin verdim ve sonunda epey doyurdu karnını sanıyorum. bu gece huzurla uyuyacağım, tekrar teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yardımcı olabildiysem ne mutlu bana. Dostunuza ve size sağlıklı ve mutlu günler dilerim.

      Sil
  6. ya benimde 3 haftadr bizde olan Cavalier king Charles köpeğim var ama mama yemiyor ve kendisi 2bucuk aylık nasıl alistiririz? mamasini yemiyor bu yüzden 2 paket mama değiştirdik ve gelip hep bizden dileniyor biz birşey yerken vermezsek havliuyor . dişi. napabiliriz? :(

    YanıtlaSil
  7. arkadaslarbenimde 3 aylık pekinezim var 15 gündür bende yeni geldi bana ilk günler ne güzel kuru mama yiyordu ama heves edip yavru köpekler için konserve mama aldım ve kuru maması ile karıştırdım yapmaz olsaydım artık kuru mamanın yüzüne bakmıyor ve konservesiz asla kuru mama yemiyor, ne yapacağımı bende bilmiyorum

    YanıtlaSil
  8. arkadaslarbenimde 3 aylık pekinezim var 15 gündür bende yeni geldi bana ilk günler ne güzel kuru mama yiyordu ama heves edip yavru köpekler için konserve mama aldım ve kuru maması ile karıştırdım yapmaz olsaydım artık kuru mamanın yüzüne bakmıyor ve konservesiz asla kuru mama yemiyor, ne yapacağımı bende bilmiyorum

    YanıtlaSil
  9. Bnm 3 aylik ingiliz bulldogum var ilk kuru mamadan yiyordu fakat mamayi degistirdigimizden dolayi yeni aldigimiz mamayi yemiyor ve zayifladi buda beni uzduyor

    YanıtlaSil
  10. Kopegim 4 yasinda terrier onceden kuru mama yiyordu sonra yememeye basladi bende 1,2 hafta yemek verdim simdi kuru mamayi hic yemiyor dediginiz gibi yogurtla karistirip verdim bu seferde yogurdunu yedi mama yine kaldi ne yapmam gerekiyor kuru mama ya tekrar alistirmak icin

    YanıtlaSil
  11. Merhaba, benim 8 atlık bir köpeğim var. Yeni sahiplendim benden önceki sahibi hep eliyle besliyormuş ve nazlanarak yiyiyor. Eve geldiğinden beri hiçbirşey yemedi hep bizim yemeklerimizi istiyor söylediğiniz yöntemi seneyeceğim fakat elle yeme olayından kendiliğinden bu şekilde vazgeçermi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle vazgecicektir seda hanım benimde pomeranian cinsi kopegim var bende bilmeden elimle besledim mama yemediği icin zorladim fakat mamasina et suyunu eklemeyi denedim ve afiyetle de yedi

      Sil
  12. Sayın editör verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ediyorum. 3 aylık terrier köpeğime sayenizde yemek yeme alışkanlığı edindirdik.

    YanıtlaSil
  13. Husky köpeğim var ve yavruyken mamaya alıştırdım suan 2 yasında hem aynı marka mama verdim 1 haftadır mamaya karşı işdahı yok diğer ev yemekleri yiyor tekrardan mamaya karsı işdahı gelmesi için ne yapabilirim

    YanıtlaSil
  14. Arkadaşlar benim köpeğim pug kırması birkaç gün sonra tam 2 aylık olacak. Annesinden ayrı olduğu için evde günlük iki kere yemek veriyorum. Sabahları marketten aldığım tavuk kırıntısı akşamları ise yediğimiz yemekten ekmekle karıştırıp veriyorum. Her seferinde büyük bir iştahla yerken dün akşam verdiğim yemeği yememiş yavuk çorbasına ekmek doğramıştım biraz sabah haşlanmış tavuk verdim yemedi peynir verdim yemedi yumurta haşladım yemedi ki bayılırdı yumurtaya ama sağlığı yerinde oynuyor falan diş çıkardığı içinde ısırıyor zıplıyor hiç bi fiziksel sağlıksal sorun görünmüyor. Tek değişen şey dün dış parazit tasması takmıştım acaba onla ilgisi var mı yoksa başka birşey mi var ne ladar yemek yemeden dayanabilir. Köpeğim köyde besliyorum günlük 2 saat yanınada oturup oynuyorum bahçede gezdiriyorum hatta. Neden yemiyor yardım edin

    YanıtlaSil
  15. Köpegim normalde kuru mamayı yiyordu ama son 5 gündür çok az yiyor maması değişti daha doğrusu şekli değişti daha küçük parçalı bir mama ondan dolayı yemiyor olabilirmi yoksa et yada tavuk suyu denemem ise yararmı şimdiden teşekkürler 1 yaşında dişi alman kurdu

    YanıtlaSil
  16. 6 7 aylık Arjantin dogoya sahibim kuru mamayı direk önüne koyduğum zaman yemiyor ancak konservenin suyunu kuru mama ile karıştırıp öyle veriyorum ancak öyle yiyor veterinerdeki dr. Önüne mamasını koy 15 20 dakika bekle yemesse kaldır bunu sabah akşam sürekli yap dedi aynı şekilde uyguladım ama yinede yemiyor önüne makarna erişte koyduğum zaman sorunsuz yiyor arada yogurtta veriyorum forumda yazdığ gibide yaptım olmadı direk mamayı önüne koyduğum zaman yemesi için yavsiyesi olan varmı

    YanıtlaSil
  17. Poodle cinsi 6 aylık köpeğimiz maalesef mamasını hızlı bir şekilde ve çiğnemeden bitiriyor.Bu alışkanlığı bize geldiği günden beri hiç değişmedi.Labirentli mama kabı aldım,süre biraz daha uzadı ama çiğneme hala yok. Ne tavsiye edersiniz?Bu böyle devam edecek mi?Teşekkürler..

    YanıtlaSil
  18. 5.5 aylık pomeranian boo dişi köpeğim var, 3.5 aylıkken sahiplendik geldiğinde kuru mamaya alışıktı. Bizde de 5 gün boyunca sorunsuz yedi fakat 6. gün kusma ve ishal başladı korona olmuş. Sıkıntılı tedavi süreci oldu klinikte kaldı yaş mamayla beslendiği için kuru mama alışkanlığı malesef bitti. Aşıları tamamlandı ama hala kuru mama yemiyor. Et ve tavuk suyuyla ıslatıyorum yine de yemiyor. Aşırı tüy dökmeye başladı vitamin yeterli alamıyor galiba bugün aç bırakarak alıştırmaya başlıyoruz veterinerimiz tavsiye etti. Şimdilik resmen aç ısrarla yemiyor ne yapabilirim, aç kalması korkutuyor beni.

    YanıtlaSil
  19. 3.5 5 aylık bir av köpeği kırması kızım var. Maması bitmişti o an alamadık birkaç gün ev yemeğiyle besledik daha sonra farklı bir mama aldık internetten Goddy markalı beğenmedi yüzüne bile bakmıyor. Her sevdiği yemekle karıştırdım yemeği yiyor, mama kapta kalıyor veya yere döküyor. Ne yapmalıyım?

    YanıtlaSil

Köpeklerde Beslenme Nasıl Olmalıdır?

      Köpeklerde beslenme de insanlarda olduğu gibi yaşam kalitesini ve süresini artıracak önemli bir ektendir. Köpeklerde beslenmede olmazs...